Samstag, 5. Dezember 2015

ویژۀ ظرف شویی. تمام تبصره ها از فیس بوک گرفته شده اند.


   
      ویـــــژۀ "ظرف شویی"    

                                     

       
.......................................................................................................................
نسیم رهرو

ظرف شویی به از رسوایی 
اشرف غنی که خود نماینده و فرستادۀ بانک جهانی و دولت های استعماری در افغانستان است ، ادعا دارد که: "اگر آنان (افغانهای مقیم در خارج ) در بیرون از کشور زندگی کنند ، ظرف شوی خواهند شد."     
این یکی دیگر از پرت و پلا گویی های اشرف غنی می باشد. اگر من جای او بودم ، پیش از آنکه زبان به سخن می گشودم ، یک بار سر در گریبان خود می کردم. عالم و آدم می داند که اگر زور (توطئه) خارجی ها نمی بود ، اشرف غنی بر اورنگ ریاست جمهوری افغانستان جلوس نمی کرد. او که همه هست و بودش از خارج و با زور و امکانات خارجی ها پوره می شود ، مزورانه سنگ وطن دوستی به سینه می زند و خود را عاشق سینه چاک افغانستان قلمداد می کند. اگر مردم افغانستان بدانند که این آقا چه بلایی بر سر شان آورده ، تا قاف قیامت خود را نخواهند بخشید که چرا در روز "انتخابات" هزاران برگه را در صندوق او ریخته اند.  


وطن ناموس و شرافت ما است. چه خواب های رنگینی نبود که برای میهن مان ندیدیم! بودن در زیر آسمان وطن باعث سر افرازی و عزت نفس هر هموطن است. اما تنها حضور فزیکی ما در داخل افغانستان ، کافی نیست. کسانی می توانند این افتخار را کمایی کنند که حضور شان نفعی برای وطن و مردم وطن داشته باشد. آدم مگر کور و کر باشد و نداند که مصیبت فرار از دامان وطن از کجا آغاز شد. هزار آفرین بر مردم ما که با وجود تحمل کوهی از فشار و عذاب هنوز نفس می کشند. 
اگر چهار صد تن محافظ اشرف غنی او را همین امروز ترک بگویند ، چه سرنوشتی بر سر او خواهد آمد؟
ظرف شویی یک شغل است ، شغلی شریفانه که هزاران بار از وطن فروشی و رسوایی های عیان و نهان شما آقایان و خانم های کرسی نشین بهتر است. ظرف شویی چه عیبی دارد؟ شرم در کار شما و رفتار شما است که افغانستان را به قتلگاه فرزندان آن مبدل کرده اید. شرم بر شما باد که کشور زیبای ما را به جهنم سوزان باشندگان آن مبدل ساخته اید.

...........................................................................................................................................................

"مهاجرين افغانستاني مقيم سويدن در واكنش به توافق غني نسبت به بازگشت پناهجويان، تصاوير وي را آتش زدند"
............................................................................


مهدی ثاقب


رییس جمهور غنی به خبرنگار آلمانی گفته است که افغانستانی ها در خارج از افغانستان ظرفشو می شوند.
این حرف رییس جمهور بسیاری از مردم کشورمان را ناراحت ساخته است اما من فکر می کنم دلیلی ندارد تا کسی ناراحت شود. این یک واقعیت عینی است که نمی شود منکرش شد. من بر این اعتقاد هستم که "ظرف شویی" کار بدی نیست، اتفاقا کاری است که آینده خوبی دارد و می توانید از ظرفشویی به وظایف بالاتری ارتقا کنید؛ مثلا شما اگر در یک رستورانت دیگ و کاسه و بشقاب را بشورید قابل اعتماد ترید و می توانید در افغانستان رییس جمهور شوید، شوخی هم نمی کنم؛ باور نمی کنید از رییس جمهور کرزی بپرسید، اگر شما در مواردی فقط پیاله و جک و سطل و این قبیل موارد را بشورید شانس زیادی برای به دست آوردن وزارت های کلیدی مثل وزارت مالیه، وزارت دفاع و یا هم وزارت داخله را پیدا می کنید و اگر صرفا شما بخواهید قاشق و پنجه را شسته و پاک کنید احتمال دارد وزارت های غیر کلیدی را به دست آورید، البته این فقط در مورد ظرفشویی بود اگر دیگر موارد را بشورید احتمال سفیر شدن و والی شدن و معین شدن شما نیز حتمی خواهد بود.

در دوره آقای کرزی تعداد شخصیت های ظرفشوی ما لطف کردند و آمدند در ترکیب حکومت انتقالی و جمهوری قرار گرفتند و تا توانستند اختلاس و دزدی کردند و رشوت گرفتند و اصلا به تعهدات قوانین مربوط به کنوانسیون ظرفشویی پایبندی نداشتند و این بسیار خوب نیست که اعتبار دیگر ظرفشویان را به مخاطره بیاندازند.

حالا فکر می کنم رییس جمهور هراس دارد که تعداد زیادی به خارج از افغانستان بروند، پناهنده شوند و در یک تحول بزرگ سرمایه داری اینها ظرفشویی کنند و سپس دوباره به صورت نیروهای فعال جدید در کابینه افغانستان اعزام شوند و روی سرک های فرش شده از طلا در افغانستان تعمیر و موتر زرهی و ده ها بادیگارد داشته باشند.

در حالی که آقای غنی متوجه این نکته نمی شود که ظرفشویی آنهم در مهاجرت کار بدی نیست و بهتر از اختلاس و رشوت و دزدی است و دوم اینکه ایشان نباید تنها تجارب خودشان و نزدیکان شان را به خارجی ها منتقل کنند بلکه هستند امثال خانم مریم منصف که ظرف شویی نه بلکه بعنوان وزیر کابینه کانادا قابل ستایش هستند.

در نتیجه اینکه رییس جمهور باید به افغانستانی های مقیم خارج احترام می گذاشت و از هذیان های سیاسی در گفتمان دیپلوماسی پرهیز می کردند.

.............................................................................................................................................
نصیرمهرین

آقای محمد اشرف غنی، آیا شما زمینۀ ظرف شویی را در داخل کشورمساعد کردید؟

                       " از بـــد حادثـــه این جـــا به پناه آمـــده ایــم . . ."
رنجی را که مهاجر در بغل گرفته وخویش را به اروپا رسانیده، ویا در کام بحری فرو رفته است، نه محمد اشرف غنی می داند ونه حکومت فاسد "وحدت ملی" اش. موضوع وعوامل مهاجر کننده، نه در گذشته ناشناخته بود ونه حالا مبهم وپیجیده است. عده یی با ایجاد شبکه های مافیایی غم خود ونزدیکان و وابستگان را خوردند. در فکر امنیت، کاریابی، نهادن مرهم بر زخم های دیرینه و . . . نشدند. گمانی نبود ونیست که ملیون ها انسانی که در فقر به سربرده اند، تشنۀ کار وامنیت می باشند. اما زمینه ها را حکومت دروغگوی مساعد نکرد. حالا که تعدادی با پذیرش رنج های طاقت سوز، توانسته اند به اروپا برسند، دولت های اروپایی تصمیم دارند که عدۀ وسیعی را به افغانستان بر گردانند. چند ملیون ایرو و دالر را نیز برای غنی نشان داده اند . تا " زمینۀ اشتغال زایی را فراهم کند!" و این محمد اشرف غنی و حکومت اش که ظرفیت توجه به بی کفایتی و ناتوانی حکومت اش را ندارد، و از رنج مردم، از دردهای مهاجر نیز نمی خواهد آگاه شود، عقب مانده گی وبی مسؤولیتی خویش را در برابر مهاجر نیز نشان داد. اگر انسان با خرد وبا عقلی می بود، با استفاده از فرصت به درد دل مهاجر هر دم شهید، نا آرام وسرگردان گوش فرا می داد. اگر حامد کرزی وحکومت فاسدش، اگر اشرف غنی وحکومت به اصطلاح وحدت ملی اش، زمینه های ظرف شویی را در داخل کشور فراهم نموده بودند، نه تنها که ده ها هزار جوان ره به سوی اروپا نمی آوردند، بلکه مهاجرین چند دهه پیش نیز به وطن بر می گشتند. 
بیشتر چه بگویم: از کوزه همان تراود که در اوست.

............................................................................................................................................


Habib Kohistani  .
 همه به کشور های همسایه رایگان میرود از کشور های دیگر میاید اموال همسایه خوب بازار فروش در افغانستان دارد ولی صادرات مادر عقب دروازه های همسایه گندیده میشود واکنش نیست ایا این مهاجرینی که که بدبخت میسازی جای برای بود وباش شان درین زمستان داری ویا میخواهی تعداد افراد زیر پل سوخته را بیشتر نمایی اگر خیلی دل سوز هستی تا مهاجر بدبحت را سیه بخت سازی مهربانی فرزندان خود وکابینه را که دارای تحصیلات هم اند باز گردان نه مهاجری را که خانه و کاشانه خود را به نصف قیمت فروخته وبخشی از فامیل را هم در شکم ماهی دارد واپس میطلبی ایا مفهوم وطندوستی ویا همدیگر اندیشی را هم میدانی اغای مست ومتفکر ساخته گی امیدوارم که در کله تان کار کند ورنه این سری که درک نداشته باشد بهتر است داعش گردن زندش
شنیدم در کشوری برای مهاجرین قاب شوی ویا ظرف شوشش خطاب نموده درحالی که خودش سالیان دراز این وظیفه مقدس را انجام داده ویا
چراکسی برایش نگفت که جناب فرزندان خودت کجاست بهتر انهارا اول برگردانی که قدرت برگرداندن فرزنت را نداری چرا مردم بیچاره را که از دیوانه گی های تو از فاشیزم حاکم بردولت تو که توسط خودت رهبری میشود فرار نموده اند
این است عقل و دانش یک رئیس جمهور 

مصاحبه غنی با( دویچه‌ ویله)
رئيس جمهور غنى: اگر (افغان ها) در خارج زندگى كنند، ظرف شوى مى شوند.
گرداننده: اما شما هم در خارج بوديد؟
غنى: من متعهد به بازگشت بودم.
گرداننده: اما خانواده اكثريت مقام هاى حكومت شما در خارج زندگى مى كنند و مردم مى گويند كه آنها لذت برده و درد شهروندان افغان را حس نمى كنند، خانواده معاونين تان در تركيه و ايران، رئيس اجرائيه در هند، وزرا و معينان در بيرون...؟
غنى: يك قضيه پيچيده است...
..............................................
معشوق رحیم
تشکر رئیس جمهور
میگویند آنچه در دل است به زبان میاید. اما باز هم خانه ی پدر رئیس جمهور آباد که آنچه در دل داشت همه را قی نکرد و برویم نریخت. از شما چی پهنان ، بعد از اینکه نیم و نیم کله مکتب را به پایان رسانیدم آرزو داشتم که در یکی از دوایر دولتی مامور یا کاتب، و یا اگر بخت یاری کرد سرکاتب شوم و از این طریق نان حلال بدست بیاورم، چرا که آدم ترسویی بودم، از دزدی و اینطور گپ ها بسیار میترسیدم. اما متاسفانه "دولتمردان" ما چنان معشری را برپا کردند که نا گزیر شدم مانند صد ها هزار انسان دیگر ترک وطن کنم. از آن زمان تا کنون در یکی ازکشور های خارجی از صبح تا شام ظرف شوی و یا هم تشناب شویی میکنم تا هم لقمه نانی برای خود بدست بیاورم و هم از طریق پرداخت مالیه به گونه ی غیر مستقیم در پرداخت معاش رئیس جمهور افغانستان سهمی داشته باشم. با آنکه گاهگاهی ظرف شویی میکنم اما کار اصلی ام تشناب پاکی است، از صبح تا شام سر و کارم با تشناب و کمود است. در اوایل که خوی و خاصیت رئیس جمهور را داشتم راستی هم کمی از این کار می شرمیدم و بوی و تعفن اش هم کمی دماغ ام را اذیت میکرد. اما اکنون این کار و هم بوی و تعفن اش برایم عادی شده است، کاملاً عادی ، مانند رئیس جمهور و سخنانش. فکر نکنید که رئیس جمهور آنقدر هم کودن و احمق است که نداند هموطنانش تشناب پاکی هم میکنند. همه چیز را میداند. اینکه از تشناب پاکی ما چیزی بزبان نیاورد، و فقط از ظرف شویی یاد کرد، برای حفظ آبروی رفته ی ما بود، و نخواست که هموطنان خود را که خورجین پنج هزار ساله تاریخ پر افتخار خویش را بدوش گرفته کشور به کشور میگردند پیش خارجی ها کم بیاورد.

راشد رستمی
....................
لا حول و لا !!
باز جناب رئیس جمهوری ما در افشانی کردند . این بار در سویدن.
"افغان ها در اینجا همه ظرف شوی میشوند"
شگفتن غنچه ی بی رنگ و بو را میکند رسوا
همان بهتر که دست بی هنر در آستین باشد.
گاهی آدم اک و پک میماند و آرزو میکند کاش این شخص گنگه میبود!!
....................

Raoufi Aziz .
                                               

Mohammad Aref Mansori  .
رگ و باز گشت از آن به رستوران منتهى ميشود. حامد كرزى از رستوران به رياست جمهورى رسيد و برادرش قيوم كرزى با شكست در انتخابات، به رستوران برگشت.
و داستان بقيه تكنوكرات هاى كاذب، نيز به همين منوال است... !
یاسان یاسان
اقاي غني!
ما به كار ها وشغل گذشته شما به ديده حرمت نگاه مي كنيم، شما هم به شغل ما" ظرف شستن " بديده حرمت نگاه كنيد.
ظرف شستن عیب نیست!


..............................................................
ظرف شويي بهتر است از چور كابل بانك، ظرف شويي بهتر است از دزدي آراي ملت، ظرف شويي بهتر است از آزاد كردن تروريستان و قاتلان مردم ،
طعنه ي «ظرف شويي» اشرف غني خطاب به مهاجرين در اروپا، واقعن تاسف بار و شرم آور است.
به نظر من پيدا كردن رزق حلال در هر اشتغال هيچ عيبي ندارد. ظرف شويي بهتر است از چور كابل بانك، ظرف شويي بهتر است از دزدي آراي ملت، ظرف شويي بهتر است از آزاد كردن تروريستان و قاتلان مردم بي گناه از زندان، ظرف شويي بهتر است از قانون شكني و حكومت نا مشروع و ظرف شويي بهتر است از زندگي ننگين و ذلت بار.
چه كسي دوست دارد از روي هوس زندگي و كاشانه ي خويش را ترك كند و از ميان قهر آب هاي انسان خوار و از هفت خوان رستم بگذرد و به اروپا بروند؟! معلوم است كه جبر روزگار، بي كفايتي دولت مداران، سياستِ طالب پروري، بي برنامه گي، نبود اشتغال و... مردم را مجبور به آواره گي كرده است.
شما مرد شويد يك در صد از وعده هاي كارزارهاي انتخاباتي تانرا عملي كنيد، خواهيد ديد كه هيچ كسي به اروپا آواره نخواهد شد.
هارون معترف

باتمام الفاظ با آقای معترف گرامی موافق هستم!
https://scontent-frt3-1.xx.fbcdn.net/hprofile-xft1/v/t1.0-1/p32x32/12243382_1036791499674677_1852449380906146370_n.jpg?oh=3b6016423ae43285aef33a0d84151dd0&oe=56E6951E

طعنه ي «ظرف شويي» اشرف غني خطاب به مهاجرين در اروپا، واقعن تاسف بار و شرم آور است.
به نظر من پيدا كردن رزق حلال در هر اشتغال هيچ عيبي ندارد. ظرف شويي بهتر استاز چور كابل بانك، ظرف شويي بهتر است از دزدي آراي ملت، ظرف شويي بهتر است از آزاد كردن تروريستان و قاتلان مردم بي گناه از زندان، ظرف شويي بهتر است از قانون شكني و حكومت نا مشروع و ظرف شويي بهتر است از زندگي ننگين و ذلت بار.
چه كسي دوست دارد از روي هوس زندگي و كاشانه ي خويش را ترك كند و از ميان قهر آب هاي انسان خوار و از هفت خوان رستم بگذرد و به اروپا بروند؟! معلوم است كه جبر روزگار، بي كفايتي دولت مداران، سياستِ طالب پروري، بي برنامه گي، نبود اشتغال و... مردم را مجبور به آواره گي كرده است.
شما مرد شويد يك در صد از وعده هاي كارزارهاي انتخاباتي تانرا عملي كنيد، خواهيد ديد كه هيچ كسي به اروپا آواره نخواهد شد.
.........................



اغای غنی دنبال پناه جوی گریخته کجا کوچه های اروپا را میگردی بیا که در کشورت که نفر اول هستی ودختر واقعی عزیزت هم در بستر گرم غرب ۴۰ روز قبل رخشانه دختر معنوی وغیرواقعی ات را سنگسار نمودن حال نوبت دختر دیگرت صنوبر است ادم کور کر وبی دستوپا ومست خیرات در بدل گرفتن زنده گی انهای که از تو ونظام طالبانی ات فرار نموده اند برای زهر گردد بی مغز اگر صنو بر سنگسار شد فرمانده ات باید در غور سنگسار شود که میگوید دروغ است کسی سنگسار نمی شود

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen