Sonntag, 2. September 2012



ایشور داس



کوتاه سخنی برسفر دراز هنری شادروان «اشوک مهته» فیلمبردار، سینماتوگراف و کارگردان افغان مقیم بمبی هندوستان
 

شادروان اشوک مهته
 
 

اشوک مهته پسر شادروان سیری چند مهته بود و در سال ۱۹۴۷ چشم به جهان گشود. او فرزند دوم خانواده و چهار خواهر و سه برادر دیگر جمع خانواده را رونق داده اند. پدرش از هندوباوران کابل و مادرش از هندوان شهر جلال اباد بود.

هنوز ده سالی پیش نداشت که با خانواده مسافرتی به هندوستان کرد و پدرش او را در یکی از مکتب های شهر دهلی شامل ساخت. بنابر علاقه اش می خواست در زمینهء هنر سینما کار کند. بعد از فراغت مکتب، چندسالی را در شهر لندن انگلستان جهت فراگیری تحصیلات عالی در بخش هنر سیتماتوگرافی پشتسر گذاشت. وی با عرقریزی و پشت کار سرانجام توانست در سال ۱۹۷۲با همکاری «راج ماربوس» کارگردان مشهور هندوستان به فیلمبرداری فیلم «تریسندیها» پیروز گردد.

اشوک مهته، بیشتر از شصت فیلم تجارتی و هنری را فیلم برادری و سه فیلم را کارگردانی کرد. کارگردان های سرشناس هندوستان که شهرت جهانی دارند مانند شام بینیگل، گویند نلانی، باسو بهتاچاریه و سودرشن ناگ فیلم برداری و سینماتوگرافی بخش زیادی آفرینش های هنری شان را به اشوک مهته سپرده بودند.
همینگونه کارگردان های مؤفق فیلم های تجارتی مانند سباش گهی، اومیش مهرا، انیس بزمی، شیکر کپور از خدمات هنری این هنرمند چیره دست برخوردار شده بودند. دو جایزه بلند هنری را نیز نصیب برد. می گویند اشوک مهته، در سینمای بالیوود در گسترده هنر سینماتوگرافی و فیلم برداری جایگاه ی ویژه ی داشت که کمتر نصیب دیگران شده است.
 اشوک مهته، پانزدهم اگست سال روان در بیمارستان امبانی شهر بمبی دیده از جهان بست. در مراسم آتشسپاریش، این هنرمند سرشناس، هنرپیشه های معروف، کارگردان های مشهور سینمای بالیوود و دوستانش حضور داشتند.
بردارانش در شهرهای هامبورگ و دهرم اشتت المان پناهنده اند. سه خواهرش هم (خانم سریندرکمار سابق مدیر عمومی کریدت بانکملی افغان، خانم راجش موهن نطاق برنامه ی زبان اردو رادیو افغانستان و آوازخوان) در المان زندگی دارند.


سال
نام فیلم
کارگردان
۱۹۷۲
تریسندیها
راج ماربوس
۱۹۷۲
ترشنا
سودرشن ناګ
۱۹۷۵
کبهی دهوپ کبهی چاهوو
باسو بتهچاریه
۱۹۷۷
بهومیکا
شام بینیگل
۱۹۷۸
همارای تمارای
اومیش مهرا
۱۹۷۸
لال کوتی
کانانک مکرجی
۱۹۸۱
کل یوگ
شیام بینیگل
1984
پروما

۱۹۸۷
سوسمن
شام بینیگل
۱۹۹۰
سوداگر
سباش گهی
۱۹۹۰
ریس زاده
بهرت کپور
۱۹۹۰
پریم
ستیش کاوشک
۱۹۹۲
موج سی دوستی کروگی
گوپی دسایی
1992
1942: A Love Story
شیکر کپور
1993
کل نایک
سباش گهی
1995
تری مورتی
سباش گهی
1997
گوپت
راجیو جین
2000
پکار
سنتوش
2000
گجاگامنی

2001
موکشا
اشوک مهته
2003
آج کا اندا قانون

2003
دل کا رشته

2003
چلتی چلتی
راجیو جین
2005
کیسنا
سباش گهی
2005
نو انتری
انیس بزمی
2006
 ای سیوو یو

2008
قسمت

2009
دنیا

2011
اتیتوت دور


یادداشت
یادداشت بالا را با کمک آگاهی های ارائه شده در «ویکپیدا» و تمارنمای زیرین آورده ام. البته در مورد خانواده اش جناب راجش موهن مرا یاری رسانده است که ممنون شان می باشم.



Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen