Samstag, 13. August 2016

در اندوه مرگ داکترمحمد اکرم عثمان . خوشه


خوشــه


                   در اندوه مرگ داکتر محمد اکرم عثمان

                                    

نام داکتر محمد اکرم عثمان، از آشناترین نام ها برای کتاب خوان ها، نویسنده گان و آنانی است که با رادیو سرو کار داشتند. خوش صدایی که با دل انگیزی شعر خواند، داستان نوشت، "شیوۀ استبداد آسایی" را در افغانستان به تحقیق گرفت و به تاریخ نویسی پرداخت. هنگام خواهش از او برای همکاری با فصلنامۀ خوشه، با تواضع به سرچشم گفت و نوشته اش را فرستاد.
پس از کودتای ثور آزار واذیت دید، وبا تجاوز شوروی به دلیل روابط شخصی پیشینه با حزبی ها در وطن زنده گی کرد و علیه تجاوز سخنی نگفت. کاری را که پسان ها از ابراز ش دریغ نکرد.  واگر قدم های خونبار متجاوز را صحه هم ننهاد، دریافتنی بود که او  وفرهنگیان ونویسنده گان فرهیخته چه دردی می کشیدند. در خارج کشور، ازاده و استبداد ستیزی را وضاحت داد. در سویدن آرام ننشست با جمعی از جوانان کلوپ قلم را بنیاد نهاد وسرپرستی نمود . کلوپی که با فعالیت های فرهنگی وانتشار تارنمای فردا خوب درخشید. رمان بزرگ "کوچه ما" را انتشار داد که بحث های مختلفی را ایجاد کرد.
در زنده گی او وبقیه کسانی که از سرآمد های جامعۀ فرهنگی بودند، نکات بسیاری را سزاوار بحث وتوجه می توان یافت. مرگ  در اواضاعی به سوی داکتر محمد اکرم عثمان شتافت که پس روی ها و فرهنگ کشی در جامعه بیداد می کند. فرهنگیان فرهیخته وآازاده با دشوارترین روز گار مواجه می باشند.

مرگ او را برای اعضای خانواده اش، برای کلوپ قلم سویدن و همه دوستان  فراورده های قلمی ایشان تسلیت می گوئیم. مرگ او نیز مرگی است بسیار اندوهبار.

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen