Dienstag, 25. Juli 2017

سه پارچه شعر از شاعر گرانقدر نورالله وثوق



نورالله وثوق Bild könnte enthalten: 1 Person, Nahaufnahme
                   سه پارچه شعر
هوشِ شناور
1


درباغِ دیده غنچه ی باور نکشته ایم
یک نونهالِ عاطفه ی تر نکشته ایم

آیینه دار رویش صحرای حنظلیم
از جنسِ  میوه  های مُعطّر نکشته ایم 

تخمی میانِ مزرع افکارِ سربه زیر   
بهر نجاتِ مردم خاور نکشته ایم


فرسوده    مغز  داغِ  پریشان عقلِ مان  
چیزی به نامِ هوشِ شناور نکشته ایم

نشنیده بوی عطردل انگیز اختیار
جزرنگ جبر و تخمِ مُقدّر نکشته ایم 

درزیر فیرِ تیر تعصب محاصره
 دردل     امیدِ کندنِ سنگر نکشته ایم

سنت پذیر نوش هلاهل   مسیرِ ما
نایی برای دادنِ شکّر نکشته ایم   
..
نورالله وثوق
..
۱۰:۴۷ - شنبه ۳۱ تیر/ سرطان  ۱۳۹۶



بستر احساس
2

داغِ داغ: دومین غزل بداهه ای امروز

میان سینه شب وروز های هو دارم
  چه عقده های مهیبی که درگلودارم  
                                                                                                                                                    
 امیدِ  باطل  وصل تورا  که  می بینم                                                                          
 به جای کَلّه گمان می کنم کدودارم    
                                                                          
 به پیش چشم رقیبان همیشه شرمنده                                                                         
نشسته  بین حریفان وسر بتو دارم
                                                                          
 سراغ عشق خودم را گرفته ام دیدم                                                                              
 که درهوای تو بیهوده جستجو دارم  
                                                                            
به وعده های دلم  پشت پامزن بانو                                                                           
که من برای تو صد گونه  آرزو  دارم 
                                                                      
 د رآ به بستر احساس من تماشاکن                                                                                      
  که باخیالِ توپیوسته گفتگو دارم 
                                                                               
به روبروی دوچشمت مرا مکن رسو ا                                                                         
که پیشِ مردم همسایه آبرودارم                                         
...
نورالله وثوق
...                   
۱۷:۲۸ - پنجشنبه ۲۹ تیر/سرطان  ۱۳۹۶
پانوشت
...
سر بتو:سر بخود کشیده و در فکر فروشده
...
  تیپِ   تظاهر 
..
من ماهی فتاده   وحیرانِ درطُرم                                                                               
 می ترسم از نگاهِ تو صیادِ باتُرم        
                                                                   
 گاهی  حواله برسرِ من سنگِ روزگار                                                                   
 گاهی نصیبِ حمله ی   خروارِ آجُرم  
                                                                  
هرکس به طعنه سوی حواسم کند نظر                                                                   
  آنسان که من زدیدن آیینه دلخورم 
                                                                             
 بربستر غمینِ   دل من   نظاره ای                                                                     
 دیری شده که ازغم هجرِ تو ناجُرم    
                                                                   
   هرگز مرا  به مردم دیگر مکن قیاس                                                                       
 من دشمن  همیشه ی تیپِ   تظاهرم  
                                                                            
فُحشم   اگر چه داده ی   اما به پاسخت                                                                     
  آیا شنیده گوشِ تو  بانو تشکرم 

                                                                          
 می بالم اینکه  نامِ منت ورد مجلس است                                                                
 بنگر رسیده تا به کجا تفاخرم 

…..
۲۳:۱۱ - سه‌شنبه ۲۷ تیر/ سرطان  ۱۳۹۶
پانوشت
طُر: طور. (اِ) ۞ دام . شبکه (یعنی جامه ای از رسن یا طناب مشبک ). شبکه که بدان ماهی گیرند. شبکه   صیاد. طور ماهیگیران . بیاحه . دام ماه...

باتُر: باتور ؛ شجاع ؛ نترس؛ اصطلاح محلی اهالی هرات
 ناجُر: ناجور؛ مریض

  
دیوار خاطر
3  
 ..
از پیش من همیشه  هوا می کند دلم                                                                            
  یعنی هوای روی تورا می کند دلم 
                                                                             
 عکسِ تورا گرفته  به دیوار خاطرش                                                                             
 تنها نشسته عشق وصفا می کند دلم  
                                                                                                    
باارغنون عاطفه ودرمقامِ عشق                               
   شوری میان سینه بپا می کند دلم      
                                                                   
تاگوش من مصاحبِ نجوای او شود                                                                       
 گاهی مرا به گوشه صدا می کند دلم 
                                                                   
 گرچه که حرفِ آخر خودرا نگفته است                                                                         
  خودرا  ا اسیرِدامِ  بلامی کند دلم     
                                                                         
  غواص موجِ نازتو گشته   به هرطرف                                                                   
 دربحرِ بی کرانه شنا می کند دلم   
                                                                    
 از اعتیادِ عشقِ تومی ترسم ای پری                                                                          
 پنهان زدیده کار خطا می کند دلم
….
نورالله وثوق
..

۰۸:۵۴ - پنجشنبه ۲۹ تیر/ سرطان ۱۳۹۶

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen