Sonntag, 16. Juli 2017

گزارشی از تجمع اعتراضی افغانها در استرلیا




Ofoq Sydneys Profilbild, Bild könnte enthalten: 1 Person, Nahaufnahmeضیا ضیا ناشرهفته افق ـ استرالیا



گزارشی از تجمع اعتراضی افغانها در استرلیا

تجمع اعتراضی افغانهای مقیم استرالیا در کانبرا

به خاطر حملات تروریستی اخیر در افغانستان

 کنبرا: دوشنبه 19 جون / 29 جوزا
هفته نامۀ "افق":  افغانهای مقیم ایالتهای نیو ساوت ویلز و ویکتوریای استرالیا به حمایت از جنبش رستاخیز تغییردر مقابل (پارلمان حوز) مقر دفتر صدر اعظم استرالیا در شهر کانبرا پایتخت استرالیا تجمع  اعتراضی را به خاطر کشته و زخمی شدن صدها نفر افغان و کارمندان سفارتخانه ها در کابل و متعاقب آن به گلوله بستن جوانان در چار راه زنبق حین اعتراضات مدنی شان از سوی نیروهای امنیتی و همچنان حملات تروریستی هنگام جنازۀ قربانیان حملات تروریستی در بادام باغ کابل و به ادامۀ آن حملات مرگبار تروریستی در مساجد جامع هرات و الزهرا در کابل و خوست، به راه انداختند که معتترضان با سر دادن شعار ها و حمل پلاکارتها اشرف غنی و تیم او را حمایتگر طالبان و قاتل مردم افغانستان وانمود کرده و از دولت استرالیا و جامعۀ جهانی خواستند که در جلوگیری از دهشت و وحشت تروریستان، مردم افغانستان را حمایت و پشتیبانی کنند.

خانم شفیقه پردلی یکتن از شرکت کننده گان تجمع اعتراضی مقیم سیدنی که در حملۀ تروریستی چارشنبه 10 جو زا در کابل به سر می برد، به هفته نامۀ " افق" گفت: مسئول این همه حملات انتحاری دولت افغانستان است. انتحار کننده چطور می تواند طی یک روز همچو برنامه را در هنگام مراسم جنازه به انجام برساند. همچنان اشرف غنی را عامل به گلوله بستن جوانان معترض خواند و به ادامه افزود: خودم در کابل می دیدیم و می شنیدم که مردم پس از حمله انتحاری در چار راه زنبق و حملات بعدی آن نفرت و انزجار شدید شان را به اشرف غنی و حکومت او ابراز میکردند و می گفتند پس ازین نباید اشرف غنی بر مردۀ هموطنان ما حکومت کند.
در اخیر قطعنامه یی که به همین مناسبت به زبان انگلیسی تهیه شده بود توسط خانم نذیره ندا به خوانش گرفته شد و کاپی های آن به دفت صدر اعظم و سایر مراجع ذیربط سپرده شد.
این تجمع که به ساعت 11 قبل از ظهر شروع شده بود تا دو ساعت ادامه داشت.

               ********************************************************

از برای خدا چه حال است در افغانستان!

هفته نامۀ "افق" با محترمه خانم شفیقه پردلی یک تن از شرکت کننده گان حین مظاهره افغا نهای مقیم استرالیا به روز دو شنبه 19 جون در مقابل پارلمان حوز ( کنبرا) مصاحبۀ ویدیویی را انجام داده که تقدیم تان می گردد: 

هفته نامۀ "افق": لطفاً خود را معرفی کنید؟
خانم شفیقه پردلی: نام من شفیقه پردلی است، در استرالیا زنده گی می کنم. به خاطر فاتحۀ ( اقارب) به افغانستان رفته بودم، وقتی که حادثۀ تروریستیدر ( شهر کابل – چار راه زنبق) صورت گرفت، در کابل ربودم، که ( با این حادثه) کابل به لرزه افتاد و هر کدام از سراسیمه گی و چیغ و فریاد از خانه های شان بیرون شدند( تا بدانند که چه شده است) و فردای آن که مظاهره بر پا شد، چندین تن از جوانهای تحصیل کردۀ ما که هر کدام شان آرزوداشتند به یک جایی برسند، فامیل های شان را نجات بدهند و آنها را کمک کنند، ( به اثر تیر اندازی نیروهای امنیتی به شهادت رسیدند) و در خون شط می زدند که اشرف غنی امر فیر را داد. ازان گذشته که هنوز که خبر های ( انفجار در چار راه زنبق و تیر اندازی به سوی مظاهره کننده گان) خلاص نشده بود، که در مراسم جنازه بچۀ جوان تحصیل کرده که اولادش امروز پدر می گوید ، 14 یا 15 نفر دیگر در مراسم جنازه او ( سالم ایزد یار) به شهادت رسیدند. شما فکر کنید اگر این کار دولت نباشد، انتحاری چطور می تواند یک روز بعد در مراسم جنازه ، این حمله  صورت بگیرد؟ هیچ کس این کار را کرده نمی تواند، آنها ( دولت) میخواستند، عبدالله و دوستان آنها را از بین ببرند.
هفته نامۀ "افق": کسانی که در مراسم جنازه اشتراک کرده بودند و مردم کابل چه فکر می کردند که این حملۀ انحاری از طرف چه کسان صورت گرفته باشد؟
خانم پردلی: همگی می گفتند که این انتحاری از سوی دولت شده، چطور انتحاری ها می توانستند پس از یک روز همچو آماده گی را داشته باشند و در بین مردم ج بگیرند و این عمل را انجام بدهند. ما نمی دانیم که دولت افغانستان چه مقصد دارد. من در پُشت شفاخانۀ امرجنسی رفتم و دیدم که صد ها مادر، پدر، خانم ... خواهر جیغ می زدند و فریاد می کشیدند که از برای خدا مرده های ما رابدهید، زنده ها و زخمی های ما کجاستند ....
هفته نامۀ "افق": مردم از طریق رسانه ها در هر جای دنیا از وقوع این حادثۀ خونین اطلاع حاصل کرده اند،  می شود بفر مایید که شما و سایر افغانهایی که همین اکنون به عنوان اعتراض در مقابل پارلمان حوز ( دفتر صدر اعظم استرالیا) دست به مظاره زده اید چه میخواهید؟
خانم پردلی: می خواهیم که دولت استرالیا به دولت خاین افغانستان گوشزد کند که دیگر قتل عام و جوان کشی را در افغانستان خاتمه دهد و آنخاینی که در راس چوکی نشسته چوکی را رها کند.
هفته نامۀ "افق": عده یی در افغانستان می گویند که رئیس جمهور و رئیس اجرائیه از وظایف شان کنار بروند، میتوانید درین مورد چیزی بگویید؟
خانم پردلی: حتی بچه های ده ساله و دوازده ساله این توقع را دارند که اینها( سران حکومت وحدت ملی) نباشند، در افغانستان یک آرامی بیاید، از برای خدا چه حال است در افغانستان!
هفته نامۀ "افق": خانم شفیقه پردلی از ینکه با هفته نامۀ "افق" مصاحبه انجام داید از شما تشکر میکنم.
خانم پردلی: از شما هم تشکر که صدای ما را به مردم می رساند.


Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen