Sonntag, 17. Februar 2013

پرتو نادری


                                             

حسین آقا ریاض

در دوران فرمانرواییِ شب، هر نوری محکوم به نا بودی است. چون این در تضاد طبیعیِ و فطریِ نور و ظلمت نهفته است ، که یکی تحمل دیگری را ندارد. استاد پرتو نادری با وجود توانایی هایی همه جانبۀ که دارد، این توانایی را ندارد که بقول استاد سخن وپیرمعرفت حضرت سعدیِ شیرین سخن :
 اگر بینی که نا بینا و چاهست  
اگر خاموش بنشینی گناهست
 استاد پرتو نادری هم به همین مشکل گرفتار است، که نمیتواند با وجودیکه هر روز با چشمان خود می بیند که مردم او درمیهنش، شب و روز با چه مشکلات و عذابهای روحی و جسمی برای امرار معاش روز مرۀ خویش در نبرداند؛باز مهر سکوت بر دهان زده و یک گوشه با بی تفاوتی لَم بدهد و بگوید تا زمانیکه بمن آسیبی نرسیده در وطن آرامش بر قرار است .
 نه خیر، کلمۀ "من"  پیش استاد نادری و کسانی از دایرۀ فکریِ او، به کلمۀ  "ما" تبدیل شده است .چون این مردم با این عقیده زندگی میکنند که:
 " بنی آدم اعضای یکدیگر اند
 که در آفرینش زیک گوهر اند
 چو عضوی به درد آورد روز گار
 دگر عضو ها را نماند قرار.
من ایمان کامل دارم که ملت حق پرست و عاشق پیشۀ من، هیچوقت خدمات و ارزش معنویِ استاد نادری را در جامعۀ ما نا دیده نخواهد گرفت و همچون دیواری عظیم و مستحکم در پشت سر استاد و رهنمای با احساس و و طن پرست خود خواهد ایستاد و نخواهد گذاشت که شب آنقدر گستاخ و بیباک گردد که خیال خاموشیِ این منبع نور و روشنگری را در سر به پروراند.
آقای نادریِ عزیز مردم شما،شما را دوست دارند و به شخصیت وا لای معنویِ شما مینازند و افتخار میکنند.و همواره پشتیبانیِ خود را ازشما و تمام فعالیتهای انسانیِ شما اعلام میدارند.
 با عرض ادب و حرمت .
 ارادتمند تان
 حسین آقاریاض


ظاهر دیوانچگی


دیریست که بوی تعفن مشام آزادی را در کشور پاره پارۀ افغانستان آزار می دهد.
دیریست که بوم شوم بر بام شکستۀ میهن صدای نحس بدبختی را آواز می کند.
دیریست که اجاق استبداد با پر قناری و ساقۀ یاسمن ها  می سوزد.
دیریست که صدای پای حاکمیت زور در هوس زر اندوزی موزیک تلخ میهنی شده است.
 دیریست که گرگ در لباس میش نه در لباس گرگ به جان انسان جامعه ی افغانستان افتاده است.

قاتلان شور و شعوردیروز با تفنگ تکفیر آزادی را نشانه می رفتند؛ امروز آزادی را در ملای عام در حصار می کشند، تا شاید کشتار های دستجمعی را تدارک ببینند.
 این حدس نیست، باور تلخ تاریخ است، که اندام آزادی را به لرزه می آورد.

فقط ما متحد خواهیم شد، از آزادگان دفاع خواهیم کرد. بودن ما در دفاع از آزادی معنا می یابد.

دوستان!
ایشان هراس شان ز یگانگی و آگاهی  ماست.

 پرتو نادری را تنها نخواهیم گذاشت. اگر مویی از سرش کم کنند، می باید در برابر مردم، در برابر تاریخ پاسخگوی باشند. هر چند با مردم و با تاریخ بیگانه اند.

                                     ظاهر دیوانچگی



داکتر لطیف طبیبی

اشاره یی به دستور بازداشت پرتو نادری

از اینکه نظام سلطانی افغانستان بسوی دیکتاتوری میلان دارد، شکی نیست. برای اینکه ساختار اقتصاد چپاولگری و روند اجتماعی بر پایه ایدئولوژی و قوم گرایی زمینه سیاسی این حکومت است. ولی اینکه  این دفعه سنگ سرکوبگری این نظام بطرف یک انسان فرهنگی وشاعر این دهه افغانستان پرتاب  میشود ، جای تعجب است. به باورمن این وظیفه تمام روشنگران افغان است که علیه دستور بی پایۀ نظام سلطانی احتراز نمایند و نگذارند که  روشنفکران افغانستان دوباره قربانی حاکمان این سرزمین گردند.
                                                 با عرض حرمت
                                                    لطیف طبیبی


نصیرمهرین:

چه کسی می تواند انکار نماید که هزار ویک زشتی وپلشتی در جامعه حاکم شده است.رشوت ستانی ، زراندوزی، مردم آزاری، تبعیض ودسته بازی بیداد می کنند.دوست گرامی ام پرتو نادری،از جملۀ آن عزیزانی است که در افشأ مفاسد، راه ورسم توطئه آمیز، لب فرو نبست وسخن به موقع گفت. این است که اصحاب الدولت در هنگامی که اعمال نامۀ چندین سالۀ ایشان بار دیگر در محراق توجه قرار می گیرد،هراسیده اند. می خواهندزبان ها وقلم ها را بترسانند. این باراز پرتو نادری شروع کرده اند.
شرم تان باد با اتخاذ راه وروش مستبدانه! توطئه نکنید تا او را در پشت میله های زندان ببرید. بیایید با او در محضر مردم مناظره کنید. ننگ ابدی بر آنانی که جانب استبداد را الزام می کنند وبا آن هم مدعی اند که دموکرات اند! 


نادر  نورزایی:

 فرهنگینان وجامعه ی مدنی کشور باید از استاد نادری، این فانوس ادب وفرهنگ کشور پشتیبانی بلا قید وشرط نمایند. امروز دزدان وقطاع الطریقان هم می گویند دزد را بگیرید.حاکمان نظام فرسوده وفاسد کرزی واطرافیان اش دیگر آنقدر چشم سفید شده اند که به فرهنگیان شناخته شده ی کشور هم احترام قایل نیستند. آیا آنها می توانند به حقوق و کرامت مردم کشور توجه داشته باشند؟ درود به استاد نادری عزیز وننگ وشرم باد بر حاکمان فاسد و ریاکار! 

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen