Mittwoch, 20. März 2013

بهاران خجسته باد



بهاران خجسته باد 

                   ظ . دیوانچگی




    
       بهاران حجسته باد 

 


چهارشنبه 20 ماه مارچ 2013 زمین دور کامل اش را بر گرد آفتاب تکمیل می کند؛ و سال نو خورشیدی به ساعت 15:33:13 در افغانستان و به ساعت 12:03:13 در  شهر های اروپا تحویل می شود.

نوروز 1392 با خبری خوش پای در سر زمین باستان می نهد. باری، به استناد برخی از رسانه ها، موسسه ملل روز اول بهار را روز جهانی نشاط نامیده است.

 نشاطی که دیریست، از سفره مردم افغانستان کوچ کرده است و جایش را به جنگ، خشونت و اندوه داده است. جنگی که برای برخی پول و قدرت عرضه می کند و برای بیشمارانی خانه خرابی، بدبختی و مرگ به ارمغان می آورد.

و اما، بی دلیل نیست که موسسۀ ملل با وجود دنیای پر آشوب جنگزدۀ کنونی که ابر سیاه خشونت هنوز و هنوز بر سر زیادی از ملل سیایه افکنده، نوروز  را روز جهانی نشاط می نامد.

بلی، نوروز و جشن های نوروزی با پیشینه ی سه هزار ساله به عنوان نمادی از رویش، سبزی، زندگی و شادی روح و جان انسان خسته از جنگ، فقر، و ستم  را بیدار می کند، تا با الهام از طبیعت، دیگر بار خودش را در برابر نا هنجاری ها آماده بسازد و با عزمی دیگر سال جدیدی را آغاز کند.

به جمشید بر گوهر افشاندند
مر این روز را روز نو خواندند
چنین جشن فرخ از آن روزگار
بمانــده از آن خســروان یادگار
                                                   فردوسی

این جشن که پیروزی روشنی بر تاریکی، پایان فصل سرد و جوشش طبیعت را نوید میدهد ، به رویش و زندگی منتهي مي شود.

آیین نوروزی که با بهار پر طروات آغاز میشود، هم اکنون به شکل وسیعی نه تنها در افغانستان، بلکه در هر کنار و گوشۀ جهان از طرف خیل آوارگان و پناه جویان هموطن ما با شعر و موسیقی بر گزار می گردد.

فرخنده نوروز که نمادي از سالگشت بيداري طبيعت از خواب سرد زمستاني است، از ایام  دور تا به امروز با رسم و رواج های ویژه ای در مناطق مختلف میهن و کشور های دور و نزدیک برپا میشود.

« نوروز برای بیش از سیصد میلیون نفر در سراسر جهان، آغاز سال نو است و بیش از سه هزار سال است که درمناطقی از بالکان، منطقه دریای سیاه، قفقاز، آسیای مرکزی و خاورمیانه و نقاط دیگری از جهان جشن گرفته می شود».

بهار را باور كن

 باز كن پنجره را،كه نسيم

روز ميلاد اقاقي ها را

جشن ميگيرد

وبهار روي هر شاخه كنار هر برگ

شمع روشن كرده است.

همه چلچله ها برگشتند

و طراوت را فرياد زدند

كوچه يك پارچه ،آواز شدست

و درخت گيلاس

هديه جشن اقاقي ها را

گل به دامن كرده است .
                                                فريدون مشيري

امسال همانند سالیان دیگر، کانون فرهنگی افغان های شهر استراسبورگ در فرانسه با شعر و موسیقی به استقبال نوروز، بهار و سال نو 1392 می رود. تجلیل نو روز در شهر استراسبورگ از طرف کانون فرهنگی اگر از یک جانب پاسداری از سنت های دیرینه  و جشن های باستانی است، از جانب دیگر فرصتی است برای دیدار دوستداران کشور افغانستان،  هموطنان مهاجر و دور از وطن.
 باشد تا درین شرایط هر چند ناگوار در یک فضای صمیمی و با نشاط همدیگر را ملاقات کنند.

سال نو تان خجسته و هر روز تان نوروز باد !

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen