Dienstag, 15. Oktober 2013

استخارۀ جناب حضرت صاحب . . .




محمد ضیا ضیا هفته نامه "افق" استرالیا





استخارۀ جناب حضرت صاحب صبغت الله مجددی، در مورد کاندید های 

ریاست جمهوری افغانستان2014


                                  

باهر روزی که میگذرد، تشویش وچانه زنی های مردم افغانستان در مورد کاندید های احتمالی ریاست جمهوری افغانستان بیشتر شده میرود، بی خبر ازانکه جناب آقای صبغت الله مجددی در مورد رئیس جمهور آینده افغانستان دست به استخاره زده اند. بنا بران مردم افغانستان در ین مورد نباید تشویش کنند ولازم است تا نتیجه نهایی را جناب حضرت صاحب از استخاره بیرون کنند!!. علاوتاً در عالم بیداری نیز به خاطر آرامی مردم افغانستان فرزند ارشد شان آقای داکتر حبیب الله جان را به حیث معاون اول  آقای زلمی رسول در ریاست جمهوری آینده پیشنهاد کرده اند.
لازم به تذکر است؛ آقای صبغت الله مجددی ازچهره های معروف ومشهوری است که نه تنها خودش بلکه خانواده اش نیز از سالها به اینسو با داشتن نفوذ روحانی در مسایل بزرگ سیاسی افغانستان دست بالا داشته وگذشته گان او نزد سلاطین وامراء چون نادر خان، حبیب الله کلکانی، امان الله خان،  امیرحبیب الله خان ... از صلاحیت بالا بر خوردار بوده، چنانچه در عزل ونصب شاهان وامیران صاحب اقتدار بودند، به قول خود شان؛ "پادشاه ساز نسبت به پادشاه بهتر است".  واما آقای صبغت الله مجددی پس ازکودتای ثور57 با نظر داشت اینکه تعداد ی از اعضای خانواده واقارب شان به وسیله رژیم کودتا به قتل رسید، او توانست خودرا به حیث رهبر یکی ازتنظیم های جهادی افغانستان مطرح بسازد . در نتیجه پس از سقوط حکومت داکتر نجیب الله به حیث نخستین رئیس دولت به مدت کوتاه موظف شد.
آقای مجددی از زمان به قدرت رسیدن حامد کرزی تا حال سِمت های مختلف را به عهده گرفته، اما ایشان نخستین شخصیت سیاسی به نظر رسیده که علاوه از فعالیت های سیاسی به نفع ریاست جمهوری افغانستان از پیشه پدری یعنی توسل به روحانیت واستخاره با در یافت نتیجه آن در مورد انتخاب شدن  آقای حامد کرزی درسال 2009 به استخاره پرداخته که درین مورد سرویس خبر بی بی سی به تاریخ روز دوشنبه 22 جون 2009 (1388 ) خورشیدی خبری را به نشر رسانده که قسمت های جالب آنرا نقل میکنیم:
"...صبغت الله مجددی، رئیس سنای افغانستان می گوید برای حمایت از نامزد خاصی در انتخابات ریاست جمهوری این کشور، استخاره کرده و به او "اشاره" شده است که از حامد کرزی حمایت کند.
...آقای مجددی به خبرنگاران در کابل گفت که آقای کرزی فرد مناسبی برای پیشبرد امور در افغانستان است و انتظار می رود در دور بعدی ریاست جمهوری (در صورت پیروزی) کارهای بهتری برای افغانستان انجام دهد.
...آقای مجددی گفت که حامد کرزی، در میان سایر نامزدهای انتخابات از "درجه حسنات" بالاتری برخوردار است.
...آقای مجددی گفت: "بسیار دقت کردیم، استخاره ها کردیم، و بسیار کوشش کردیم که به کسی رای دهیم که برای آینده افغانستان مفید باشد. بعد از بسیار تحقیق، و بسیار مباحثه و سنجش های عجیب و غریب، آخر به همین نتیجه رسیدیم که آقای کرزی با آنکه بعضی اشتباهات در گذشته کردند اما دیگر تکرار نکنند، بهتر دانستیم که به ایشان نظر مثبت دهیم و از طرف ما به عنوان رئیس جمهوری انتخاب شوند."
...آقای مجددی در جواب به یک خبرنگار که خواستار وضاحت بیشتر در مورد "استخاره" او در مورد انتخابات بود، گفت: "معلوم است که استخاره کردیم، به ما یک اشاراتی شد از طرف خداوند که به همین (کرزی) رای بدهید."
او افزود: در حدیث شریف آمده که اگر یک کار مهم می کنید، سفری یا نکاحی، استخاره کنید تا خداوند چه می گوید.
این سخنان آقای مجددی، در روزنامه های ... چاپ کابل بازتاب گسترده ای داشته است.
بسیاری از این روزنامه ها، از این سخنان با لحن طنز آمیز یاد کرده و شماری دیگر نیز از آن به عنوان "استفاده ابرازی از دین" انتقاد کرده اند.
واما در حال حاضرآقای مجددی چند روزپیش بار دیگر در برابر پرسش خبر نگاران در مورد کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری سال 2014 قرار گرفت که مجدداً بی بی سی این خبر را به نشر سپرده که قسمتهای آنرا نقل میکنیم:
« تاحال قطعی فیصله نکردیم. می خواهم استخاره کنم که خداوند چه امر می کند، هرآن چیزی که خداوند امر کرد و درهر شخصی که خداوند خیر افغانستان ومسلمانان را بیبیند، همان را تعقیب می کنم
آقای مجددی درباره سهم گیری وی در روند انتخابات به این باور است که" پادشاه ساز نسبت به پادشاه بهتر است".
آقای  مجددی افزوده است: پسر اول ام داکتر نجیب الله و پسر دوم ام داکتر حسیب الله را مردم و چندین تنظیم درخواست کردند و خواهش کردند و گفتند که به حیث نفر اول پیش شوند، ما رای می دهیم. اما ما گفتیم بهتر همین است که ما گوشه باشیم و نمی خواهیم که به مسایل حکومت داخل شویم
همچنان اقای مجددی افزوده اند:" :« من به خاطر همین نگرانی داشتم که کاندیدان زیاد شود و انتخابات هم شود و هرکسی که برنده شود، باز تهمت کنند که این ساختگی است. احتمال دارد و دست های خارجی هم کار می کند که مبادا اختلافات به خانه جنگی منجر شود.»

بالآخره آقای مجددی در میان جمعی از شخصیت های مختلف قومی، حزبی، جهادی صحبت های رهنمودی یی در بارۀ زعامت آینده افغانستان انجام داده اند که اینک بیان شفاهی شان را حتی المقدوربه شکل نوشته خدمت تان پیشکش میکنیم، عاری از دلچسپی نخواهد بود:
(درین انتخابات از شما برادر ها هم خواهش میکنم، کوشش کنین که درین مسئله مردمه هم قناعت بتین  ودر راه حلِ مشکلاتی که به انتخابات پیش شوه، در او(آن) شما هم کمک کنین که همین انتخابات صورت بگیره.  یک انتخابات شفاف ویک شخصی بیایه انتخاب شوه به حیث رئیس جمهورافغانستان که اکثر مردم افغانستان به او( آن) قناعت کنه وبه دور او(آن) جمع شوه)
امروز متاسفانه، دیروز، پریروز، پیشِ مه کلان اشخاص آمده بودند، آنها بسیار هرطرف سخن زدند، وگپ زدند، هر طرف نظریات خوده گفتن، از مه جدی خواهش کدن، شما خوده پیش کنین، شما کاندید شوین.  مه گفتم، کاشکه مه، صحت مه تقاضا می کد، صحت مه ایره تحمل میداشت. مه میتانستم ای کاره بکنم. در هروقت در مشکلات افغانستان، هر وقتی که یک مشکل سخت پیدا شده، خداوند مره توفیق داده، او (آن) مشکل توسط مه بیچارۀ گنهکار ، خدا حل کده، اوره(آنرا) دِگه حالی هم مه ای (این) کاره می کدُم، مگر صحت اجازه نمی ته. خو بسیار عذر وزاری کدن، گفتن غیر ازین امکان نداره، ما که می بینیم ای(این) کسانی که حالا کاندید اس(است) والله اگه به سرِ یکی ازینها مردم افغانستان جمع شوه. یک تعداد قبول می کنه، یک تعداد زیاد رَد میکنه. ( ازین جا به بعد به زبان پشتو گپ زده است)
زلمی رسول صاحب کُم ترجیح ورکړی که دی وشی خو لاکن د اداری لپاره باید یو دوه قوی معاونان  ورسره وی چه دا کار مخه بوزی – که نه یوازی دا کار نشی کولای. په دغه کی زما پیشنهاد  دا وُ چه که (داکترصاحب حبیب الله جان زما زوی) که دا معاون اول شی دا به ډیر ښه یی او دا به هغه پشت قوی کیږی بیا هغه ښه نومانی هم سِوی شی دهغه بازو هم به قوی کیږی ُ انشاءالله......


Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen