Montag, 4. November 2013

مشکلات ناظران امریکایی در افغانستان


یکشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۲ ه‍.ش.

مشکلات ناظران امریکایی درافغانستان

واشنگتن پست: برای حکومت افغانستان درراستای بهره وری از کمک های مالی امریکا،  فضای بیشتر پاسخگویی فراهم گردد.


راجیف چندراسکاران و اسکات ایگام
برگردان: مأمون
با خروج نیروهای ائتلاف بین المللی از افغانستان، بازرسی مطمین ومستقیم از میلیارد ها دالری که درپروژه های بازسازی در مناطق دور دست در افغانستان سرمایه گذاری شده، درکوتاه مدت غیرممکن خواهد بود.
برنامه خروج بیش از چهل هزارسرباز و بستن ده ها پایگاه درسال پیش رو، امکان حفظ چتر حمایتی امریکا را درعرصه  نگهداری امور عمده ساخت وساز، آموزش برنامه ها و دیگر طرح های دستخوش فساد درافغانستان محدود خواهد کرد.
 براساس دریافت واشنگتن پست از تحلیل بازرس ویژه امریکا درامور بازسازی افغانستان، درسال 2014 میزان دسترسی بر نظارت فعالیت های غیرنظامی درکشور فقط بیست درصد خواهد بود.
به عوض محدود کردن پروژه ها، پنتاگون، وزارت خارجه و آژانس توسعه بین المللی امریکا براین تکیه دارد که داسته های پیمانکاری خصوصی برکارآن عده پیمان کاران خصوصی که پروژه های شان از هزینه مالیات دهنده ها تأمین می شود؛ نظارت داشته باشند.
دریک سند پیشنهادی بنگاه ها به منظور کمک درامر بازرسی ها، گفته شده که یو اسی آی دی همچنان درنظر دارد ازعکس های ماهواره و تجارب کارگران روزمرد دربرنامه مربوط به پروسه افغان ها استفاده کند که قرار است از محل کمک های مالی امریکا تأمین شود.
ناتوانی مأموران حکومت امریکا درنظارت برپروژه های توسعه ای باعث ایجاد نگرانی بین حقوق دانان و بازرسان دولتی شده است که این موضوع به گراف بالای حیف ومیل میلیون ها دالر اضافی درتاریخ امریکا مبدل شده است..
سن کلرمکاسکیل منتقد برنامه های بازسازی درافغانستان وعراق می گوید برایم تکان دهنده است اگر این وضعیت بازهم پایان ناگواری به همراه نداشته.  وی می افزاید: آن ها با مسأله نظارت درحال بوسه خداحافظی هستند.
براثر طرح ریزی در بعضی از پروژه های بزرگ نظامی وغیرنظامی که از سوی اداره بازرسان کل روی نقشه نشانی شده این انتظار وجود دارد که حداقل پانزده پروژه کلان به ارزش یک میلیارد دالر درسال آینده از دسترس حکومت امریکا خارج شود.
ازجمله امضای دو فعالیت توسعه ای از سوی حکومت امریکا: مبلغ هفتاد وپنج میلیون دالر امریکایی ازبابت نصب یک توربین جدید دریک نیروگاه درجنوب شرق و مبلغ دوصد وسی میلیون دالر برای شروع ساخت یک شاهراه در شرق.
واحد مهندسی ارتش امریکا در بخش هایی از کشور که از سوی بازرس کل، دربخش های از کشور- خارج از ساحات- شناسایی شده، برای ارتش ملی افغان سه پادگان هریک به ارزش حدود شصت میلیون دالر و هشتاد میلیون دالر اعمار می نماید.
جان اف، سپکو بارزش ویژه کل می گوید جای نگرانی است که اکثر این پروژه از سوی ماموران دولتی امریکا هیچ گاه مورد  نظارت قرار نمی گیرند. وی می گوید: ما نیاز داریم اطمینان حاصل کنیم که دالرهای مالیات دهنده گان درین پروژه ها به درستی مصرف می شوند.
همچنان درچند سال اخیراداره های نظارت درمحل وابسته به وزارت خارجه، یو، اس، ای، ای و پنتاگون تحت عنوان تفتیش وبررسی،  ده ها پروژه طراحی شده و یا نیازمند به طرح مجدد را مورد حسابرسی قرار داده اند.
مقامات اداره دولتی ظرفیت های غیرنظامی وکارکنان نظامی از پروژه های مربوط در مجاورت نیروهای ضد حمله و ازامکانات پزشکی هرساعته آن ها درانتقال زخمی ها به بیمارستان های قوای ائتلاف دیدن کردند.
با عقب نشینی نیروهای امریکایی به شماری از پایگاه های شان درسال آینده، ظرفیت سفر به نواحی داخل درحد شعاع پرواز نیم ساعته یک چرخبال محدود خواهد شد.
مناطق مذکور تقریباً به طور قطع درسال پیشرو بیش از پیش فشرده وکوچک خواهند شد. رئیس جمهوراوباما تا کنون تصمیم نگرفته است تا درصورت ادامه حضور، چه تعداد نیروها را پس از سال 2015 درافغانستان نگه خواهد داشت. وی چشم انتظار تصویب یک پیمان امنیتی ازسوی حکومت افغان با ایالات متحدده امریکا می باشد. اما براساس خوشبینی ها برخاسته از سناریوهای پنتاگون، نیروهای باقی مانده امریکایی درپنج یا چهار پایگاه بخش بندی خواهند شد.
بخش اعظم تلاش های بازسازی، کاری که توقع می رودتا سال آینده چهار میلیارد هزینه بردارد، آموزش و تجهیز نیروهای امنیتی افغان را شامل می شود - دقیقاً درانتظار تصویب گنگره قرار دارد- وهمین مبلغ درسال های آینده نیز هزینه خواهد شد.
پنتاگون درین زمینه با استفاده از نیروهای کمتر، درحال برنامه ریزی جهت افزایش تعداد مشاوران غیرنظامی اختصاص یافته در وزارت های دفاع و داخله است. یک مقام ارشد دفاعی امریکا می گوید این مشاوران به هدف ایجاد ساختارهای جدید جهت ردیابی دارایی نظامی و دیگر ضروریات که از جانب امریکا فراهم می شود؛ کار خواهند کرد.
با توجه به این که پنتاگون هنوز درین باره کدام واکنش رسمی از خود نشان نداده، یک مقام رسمی - به شرط عدم افشای هویتش؛ اظهار داشت طوری که از سوی جان سپکو مطرح گردیده هدف این است- که یک روش پاسخگویی راه اندازی شود.
مقامات همچنان گفته اند که پنتاگون درخواست خواهد کرد که برای حکومت افغانستان درراستای بهره وری از کمک های مالی امریکا،  فضای بیشتر پاسخگویی فراهم گردد. مقام رسمی می گوید: ما به آن ها گفته ایم لازم است منابعی را که دراختیار شان قرار داده می شود؛ به درستی مصرف کنند.
یک مقام ارشد یو، اس، آی می  گوید که مطمئن است بدون بازرسان نظامی امریکا از کارهای خویش به گونه بسنده می تواند نظارت به عمل آورد. یک منبع که به شرط عدم افشای نامش به دلیل آن که  اجازه صحبت درین باره را ندارد، اظهارداشت که این (نظارت) برای اداره توسعه بین المللی امریکا یک موضوع تازه نیست.
این اداره درتلاش استخدام شرکت های است که پروژه های بازسازی درسراسر افغانستان را طرح واجرا کنند. پیش بینی شده است که این اقدامات 200 میلیون دالر هزینه برمی دارد.
با کاهش موازی نقش نظامی و زمینه حضور ما؛ یو، اس، آی، دی بسیاری ازکارکنان حوزه ای خود را هرچند نه به طورکامل، از دست خواهد داد و باعث کاهش چشمگیرفعالیت های تجربی درسراسرافغانستان می شود. به نظرمی رسد که اداره توسعه بین المللی امریکا پیمان کارانی را برای جمع آوری اطلاعات درامر توسعه پروژه ها به کارمی گیرد تا قادر باشند کارکنان افغان را همراه با  مهندسان فنی نظارتی، شامل عکس ها ووسایل زمان سنج ها و مختصات دقیق جغرافیایی به مناطق خارج از ساحه پرواز اکمال پزشکی امریکا اعزام کند.
همچنان این اداره درصدد ایجاد پیمان کاران کنترول وظایف است تا درمجموع قادر باشند از اجرای عینی کارهایی نظارت نمایند که معمولاً به نیروی جمیعت حاضر درمحل ارجاع داده شده اند.
مقام اداره توسعه بین المللی امریکا می گوید که آن اداره به منظورتایید ازاجرای کارها به وسیله پیمان کاران، درنظردارد همراه با تیم های بازسازی، روش های دیگری را ازجمله کارگیری از ویدیوکنفرانس ها و تصاویر ماهواره، مورد استفاده قرار دهد. منبع رسمی میگوید: ما قصد داریم  بر رویکرد های طبقه بندی شده تمرکز کنیم!
قطعۀ انجنیری ارتش امریکا می گوید درنظردارد پیمان کارانی را جهت نظارت برپروژه های خارج از دسترس نیز به کار گیرد.
اما کسان دیگری که نقشی دربازسازی افغانستان دارند نسبت به این موضوع که تصاویر ماهواره ای وگزارش ها از قول افغان های استخدام شده به وسیلۀ پیمان کاران خصوصی قانع کننده باشند؛ ابراز شک وتردید می کنند. به گفته یک امریکایی، بازرسی از برخی پروژه ها حتی برای خود افغان ها دشوار است.
یک کارشناس می گوید: اگرآن ها درمنطقه با یک دوربین وکتابچه یادداشت قدم می زنند؛ به عنوان کسی که با پول غرب رابطه ای دارند؛ درمیان آن ها جلب توجه می کنند.
جان سپکو، بازرس کل درگزارش ماه جولای درکانگرس گفت اداره اش نگران است که نظارت های شخص سوم ممکن است مسایل جدیدی ازقبیل بررسی، دقت، اثربخشی وپاسخگویی را افزایش دهد.
درین میان محدودیت مسافرتی، بیشترین تأثیر را برجان سپکو ومامورانش برجا می گذارد که قادربه تماس با ناظرانی نخواهند بود که می توانند کار پیمان کاران را به طوررسمی تایید کرده یا به پیگیری جرایم بپردازند
درماه جاری جان سپکو طی نامه ارسالی به چاک هیگل وزیردفاع وجان کری وزیرخارجه یاد آور شده است که اوایل امسال بازرسان وی قادربه بازدید از پروژه های زیربنایی به 72 میلیون دالر درشمال افغانستان نشده اند به خاطری که این پروژه ها درمناطقی موقعیت دارند که کارکنان غیرنظامی امریکا به آن جا رفته نمی توانند. مک کاسکیل می گوید:«سپکودریک موقعیت بسیار دشوار قرار دارد. حسابرسان وی اگرخود درمحل حاضر نباشند، نمی توانند وظایف خود را به گونه بسنده انجام دهند.»

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen