Dienstag, 25. Juni 2013

حملۀ طالبان به ارگ جمهوری اسلامی

افغانستان / طالبان - 
این مقاله در این تاریخ منتشر شده:  سه شنبه 25 ژوئن 2013 - آخرین تغییرات در این تاریخ انجام شده است. سه شنبه 25 ژوئن 2013


حملۀ طالبان مخلوطی از قهر و غضب و آرزوی بهشت است

طالبان امروز به محلاتی در نزدیکی ارگ ریاست جمهوری و ساختمان های سی آی ای در کابل حمله کردند
طالبان امروز به محلاتی در نزدیکی ارگ ریاست جمهوری و ساختمان های سی آی ای در کابل حمله کردند
REUTERS/Mohammad Ismail

نوشتۀ عزیز احمد فرد
حملۀ امروز طالبان به ارگ ریاست جمهوری و ساختمان های سی آی ای و وزارت دفاع افغانستان، اگر چه منجر به کشته شدن تن از حمله کنندگان شد، ولی به نظر میاید که حملۀ شدیدی بود، و آنهم در امن ترین منطقۀ شهر کابل.

گفتگو با نصیر مهرین، تحلیلگر مسایل سیاسی
 
25/06/2013 by عزیز احمد فرد
این حملۀ طالبان، در حالیکه روند نزدیکی با طالبان، با باز شدن دفتر آنان در قطر، پیشرفت کرده است، میتواند نوعی از فشار آوردن نظامی، روی مذاکرات سیاسی باشد، ولی در عین زمان، منطق آن ساده نیست. برای درک این موضوع، که این حرکت چه معنی دارد و طالبان با این اعمال چه چیزی را میخواهند ثابت کنند، گفتگویی دارم با آقای نصیر مهرین، مفسر مسایل سیاسی. .
آقای مهرین حملۀ جدید طالبان را جزئی از حملات معمول طالبان میداند که ادامه داشته است و توقفی در آن نبوده است. ولی اینکه حمله به ارگ ریاست جمهوری و مناطق حساس کابل صورت میگیرد، به گفتۀ آقای مهرین، رابطه دارد با جریانات اخیر. باز شددن دفتر آنان در قطر، افراشتن بیرق طالبان و مخالفت آقای کرزی با آن، فشار هایی بود، که آنان را وادار کرد تا فشار خود را هم تشدید ببخشند.
در مورد منطق طالبان، آقای نصیر مهرین میگوید که آنان قهر و غضب و فشار را با بهره گیری از جوانان، به پیش میبرند. جوانان با ایمان به اینکه با این کار به جنت میروند، دست به حملات خودکش میزنند. شعور و ذهنیت آنان محدود نگاه داشته میشود و آنان از اخبار دیگر، بجز از اینکه میجنگند و به جنت میروند، دور نگهداشته میشوند. چیز دیگری که تعین کننده است، موجودیت فساد است که در افغانستان قوس صعودی را پیموده است. این فساد، کمبود های دیگر سیستم حاکم بر افغانستان و اشتباهات نیروهای خارجی برای آنان دلیلی میشود، که هر عملی را میتواند توجیه کند. در کنار آرزوی جنت، در ذهنیت این طالبان، میشود خشم و نفرت فراوان را هم تصور کرد.

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen