Sonntag, 2. Juni 2013

آن جا جمهور ی اسلامی ایران است


عتیق  الله نایب خیل
       سیدنی

"آن جا جمهوری اسلامی ایران است"


                                        

درچند دههً اخیر، شنیدن اخبارناخوشایند درمورد وضع مهاجرین افغان درجمهوری اسلامی ایران، همواره گوش های مارا آزارداده است. ازآن جمله، درآخرین مورد، مقامات محلی و شاهدان عینی درولایت فراه، به رسانه ها گفتند که در روزجمعه بیستم ثور، عده یی ازمهاجرین افغان که روانۀ ایران بودند، از طرف قوای سرحدی جمهوری اسلامی ایران، گلوله باران شده اند. منابع مذکورافزوده اند که از 300 نفرازافغان هایی که درجست و جوی کار به ایران می رفتند، تعدادی درنقطهً صفری مرز، کشته و یا زخمی شده اند. ازسرنوشت عده یی دیگر اطلاعی دردست نیست، اما احتمال آن می رود که آنها نیزکشته و یا بازداشت شده باشند.

برهمگان روشن است که ازچند دهه به این طرف مهاجرین درخطوط سرحدی ایران وافغانستان وهمچنان درداخل ایران هزارویک مشکل دیده اند، ولی تأسف باراست که چرا درمرزدوکشورنیروهای سرحدی جمهوری اسلامی ایران با چنان شقاوت وبیرحمی برمهاجر بیچاره آتش می کنند. آیا غیرازاین است که مهاجرین افغانستان نزد دولت و نیروهای دولتی ایران به دیدۀ تبعیض وتحقیر دیده می شوند.

جمهوری اسلامی ایران دربرابرافغان هاعملا" از سیاستی پیروی می کند که آشکارا تبعیض آمیزاست، آن هم در صورتی که دو کشور مشترکات زبانی، نژادی، مذهبی و فرهنگی بسیاری را دارا می باشند.                         

اقداماتی ازین نوع را نمی توان به خودسری نیروهای سرحدی جمهوری اسلامی ایران حواله کرد. خشونت دربرابرافغان ها به مشی رسمی حاکم درجمهوری اسلامی مبدل شده است، ورنه این گونه اقدامات دریک نظام قضایی سالم به شدت مورد تحقیق و بازپرس قرارمی گیرد.

زمام داران جمهوری اسلامی، که ادعای دین داری فراوان دارند و ازتهران تا بیت المقدس و ازشمال افریقا تا کجا و کجا ادعای بلندبالای نمایندگی وتاًثیرگذاری برجهان اسلام و دفاع ازداعیهً مسلمانان را دارند، ولی درعمل این چنین، وخلاف همهً موازین حقوق بشر، به قتل فجیع مسلمانان وهم نژادان خود دست می زنند.

طرف دیگررا نیزباید درنظرداشت. آن وضعیتی که حکومت آقای کرزی مسبب و مسئول آن است، که از یک طرف با موجودیت فساد گستردهً دولتی نتوانسته است زمینه های شغل و نجات ازبی روزگاری افغان ها را میسرسازد تا مانع ازهجرت هم وطنان ما به خارج از کشورگردد؛ و ازجانبی، با دیپلوماسی ناکام و سیاست خارجی ناکارآمد دستگاه دیپلوماسی اش اقدامات مناسبی انجام نداده تا ازاعدام ها و کشتارافغان ها به دست نیروهای جمهوری اسلامی ایران جلوگیری نماید.

عدم واکنش مناسب ازجانب دولت آقای کرزی، رفته رفته این سوً رفتاربا افغان ها را به یک رویهً عمومی درسطح حاکمیت جمهوری اسلامی تبدیل کرده و اکنون ابعاد این گونه رفتارهای غیرانسانی و تبعیض آمیزبه مرزهشداردهندهً رسیده است.

با ادامهً موجودیت فساد و سیاست های نابکاردولت آقای کرزی جنایت های هولناک جمهوری اسلامی ایران دربرابرافغان ها، نه مرتبهً اول بوده است ونه هم آخرخواهد بود. این گونه برخوردهای شدید وباخشونت درهیچ جای دیگری ازدنیا و دربرابرهیچ ملت و نژاد، قوم و قبیله و مذهبی به کاربرده نمی شود وعبورغیرقانونی ازمرزهای یک کشوربه کشوردیگرنیزمجازات اعدام و کشتن درپی ندارد؛ اما "آن جا جمهوری اسلامی ایران است" وهمین کافیست تا دلایل برخوردهای غیرانسانی مقامات مسئول آن کشور را توضیح دهد. این درحالیست که ایران خود درجمع کشورهایی است که بیشترین تعداد پناهنده را درسراسرجهان دارد.

صرف نظراز نحوهً برخورد با پناهندگان افغان، حتا درداخل ایران نیزهرصدای اعتراض و مخالفتی با شلیک گلوله وزندان و شکنجه پاسخ داده می شود. به این دلیل جمهوری اسلامی ایران درصدر لست کشورهای ناقض حقوق بشرسازمان ملل متحد قراردارد.

مورد دیگری را که باید به آن توجه کرد این است که، متاًسفانه هنوزهم عده یی ازافغان های ما تصویرروشنی ازچهره واقعی جمهوری اسلامی ایران ندارند، و این جا و آن جا به نفع آن به تبلیغ مشغول اند. با تجربه دریافته ایم که حتا، همان هایی هم که دوآتشه ترین مدافعین جمهوری اسلامی ایران بوده اند، ازگزند تحقیر وتوهین آن بی نصیب نمانده اند.


سخن آخر این که، نباید چنین نتیجه گرفت که ملت شریف ایران را نیزمقصردانست. مردمان دوکشوردرطول تاریخ روابط نیک انسانی باهم داشته اند و همواره یکی ازدیگری تاًثیر پذیرفته  و فرهنگ مشترکی داشته اند. جوسیاسی کنونی وتاًثیرات سوً ناشی ازآن  نمی تواند برای ابد دوام داشته باشد.  تنها دریک فضای سیاسی باز وعاری ازهرگونه بغض و تعصب و باداشتن روحیه برابری و برادری است که مردمان دوکشورمی توانند روابط متقابل انسانی باهم داشته باشند، که سزاوار همسایگی نیک است و این ضرورت مردمان هردوکشور و ضرورت زمان ماست.    

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen