Donnerstag, 25. Juli 2013

جنرال کودتاچی مصر . . .


پنجشنبه ۳ مرداد ۱۳۹۲ ه‍..ـ . ش.


جنرال کودتاچی مصر، کم کم دستپاچه شده است



فتاح سیسی که از قدرت ارتش مصر حرف می زد حالا از مردم می خواهد از ارتش دفاع کنند!


سرلشکر عبدالفتاح سیسی فرمانده ارتش جمهوری عربی مصر روز چهارشنبه 24 ژوئیه از مردم مصر خواست، روز جمعه آینده با حضور در خیابان های این کشور به ارتش و پلیس مصر اختیار مقابله با خشونت و تروریسم را بدهند.

وی طی سخنانی اعلام داشت که ارتش و نیروهای انتظامی برای مقابله با تروریسم و خشونت در مرحله ای که در پیش است به گرفتن وکالت از ملت نیاز دارند . وی در ادامه، ملت مصر را به پذیرش مسئولیت در کنار ارتش و نیروهای انتظامی برای رویارویی با آنچه در خیابان ها در حال وقوع است، فرا خواند.

سیسی تاکید کرد کسانی هستند که می خواهند یا حاکم شوند و یا این که کشور را ویران خواهند ساخت و آن را به سوی پرتگاه خطرناکی سوق خواهند داد اما ارتش منتظر وقوع چنین حادثه ای نخواهد ماند.

فرمانده نیروهای مسلح مصر در سخنان خود به وجود تحریکاتی مبنی بر دعوت به جهاد فی سبیل الله علیه ارتش مصر خبر داد اما تاکید کرد که برای لحظه ای از اقدامات مرحله انتقالی عقب نشینی نخواهد شد.

وزیر دفاع مصر همچنین از جلسات خود با رهبران اخوان المسلمین پیش از برکناری محمد مرسی از سمت ریاست جمهوری پرده برداشت و گفت که آنها به منظور ترساندنش به وی هشدار دادند که موج خشونت کشور را فراخواهد.

سیسی افزود که مصر خود را برای برگزاری انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری مهیا ساخته است و آمادگی کشورش برای قبول هر نوع نظارت بین المللی بر این انتخابات را یادآور شد.

هشدار به مرسی
 

سیسی تاکید کرد که پیشتر به محمد مرسی رئیس جمهور سابق درباره ادامه اختلافات میان نیروهای سیاسی و انعکاس خطرات ناشی از آن بر امنیت ملی مصر هشدار داده و موضع افکار عمومی در این باره را به وی منتقل کرده بود تا قبل از آن که دیر شود دست به اقدامی بزند.

وی بیان داشت :"من به رئیس جمهور سابق نیرنگ نزدم، به وی گفت که ارتش متعلق به همه مصری هاست". وی توضیح داد که بیانیه های اخیر ارتش مصر در باره مرحله انتقالی را پیش از انتشار در اختیار محمد مرسی قرار داده است.

وزیر دفاع مصر یادآور شد که از محمد مرسی خواسته بود تا ادامه وی در سمت ریاست جمهوری را به همه پرسی عمومی بگذارد و این پیشنهاد را رئیس سابق مجلس شورا و نخست وزیر سابق و دکتر سلیم العوا در تاریخ 3 ژوئیه به وی ارایه کردند اما با مخالفت رئیس برکنار شده روبرو شد.

وی در ادامه گفت که محمد مرسی با ایجاد هر گونه راه حلی برای برون رفت بحران در مصر و جلوگیری از جنگ داخلی مخالفت می کرد. سیسی خاطر نشان کرد که به مدت دو ساعت با رئیس جمهور سابق مصر جلسه داشته تا درباره آخرین سخنرانی اش پیش از 30 ژوئیه (روز برکناری محمد مرسی) با وی به توافق برسد اما مرسی کاملا بر خلاف آنچه با وی توافق شده بود سخنرانی کرد.

وی افزود که پس از گذشت 5 ماه از حضور مرسی در سمت ریاست جمهوری میزان به اختلافات به درجه ای از شدت رسیده بود که می رفت تا زمینه اختلافات هرچه بیشتری را فراهم آورد .

سیسی اعلام داشت که نسبت به افزایش کشمکش میان جریان مذهبی و جریان مدنی ماه ها پیش هشدار داده و از جریان دینی خواسته بود تا اندیشه دولت و میهن احترام بگذارد.
وزیر دفاع مصر در پایان تاکید کرد که رهبری و اداره دولت کاری بسیار حساس است و رئیس جمهور آینده کشور می بایست رئیس جمهور همه مصری ها باشد.
نقل از گزارش نامۀ افغانستان

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen