Donnerstag, 11. April 2013

تصاعد بحران




سه‌شنبه ۹ آوریل ۲۰۱۳


تصاعد بحران‌های امنیتی دلیلی بر افزایش سفر مقامات نظامی 

آمریکا به افغانستان است

                                                  گفت وگوی دفتر منطقه یی فارس
                                                  با نصیر مهرین،  پژوهشگر مسایل تاریخ وناظر سیاسی  


      

 نصیر مهرین  مورخ، نویسنده و تحلیلگر مسائل سیاسی افغانستان در گفت‌ وگو با خبرنگار دفتر منطقه‌ای فارس با اشاره به سفر رئیس ستاد مشترک امریکا به افغانستان، اظهار داشت: از روند اوضاع در ماه‌های اخیر استنباط می‌شود که گونه‌ای از بحران امنیتی سراسر افغا‌نستان را فرا گرفته است؛ این بحران سبب شده که نمایندگان بلند پایه سیاسی و نظامی آمریکا سفرهای متعددی به افغانستان داشته باشند.
وی افزود: بحران‌های اخیر در افغانستان سبب شده، تناقضاتی در اظهارات رئیس جمهور افغا‌نستان مشهود باشد، بنابراین با توجه به بحرانی‌هایی که در آینده افغانستان نیز مطرح است رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا وارد کابل شده است.
مهرین خاطرنشان کرد: تاکنون بدون اینکه نیروی جایگزینی در کشور آماده باشد در مورد خروج نیروهای خارجی از افغا‌نستان تا سال 2014 بحث‌هایی صورت گرفته و همچنین در خصوص مصالحه با طالبان تلاش‌های فراوانی شده است. این در حالی است که طالبان از مواضع تروریستی و دهشت افکنی خود کوتاه نیامده‌اند و روز به روز بر دامنه تشنجات در افغانستان می‌افزایند.
تحلیلگر مسائل سیاسی افغا‌نستان ادامه داد: تمام این موارد نشان می‌دهد که توانمندی مقام‌های افغان ضعیف است، بنابراین طبیعی است که چنین مسائلی نمی تواند مورد قبول مقام‌های آمریکایی قرار گیرد.
وی بر این باور است که سفر این مقام بلند پایه نظامی آمریکا به افغانستان عمدتا به چگونگی راه‌های برون رفت از بحران‌ها، مذاکرات و ابقای بخشی از نیروهای نظامی ناتو پس از سال 2014 در افغانستان مرتبط است.
مهرین یادآور شد: بعید نیست ژنرال دمپسی در این سفر با مقام‌های افغان در مورد مصونیت قضایی سربازان آمریکایی وارد بحث شود؛ این در حالی است که ایالات متحده آمریکا طبق سیاست‌های زورگویانه، مجرمان نظامی خود را در کشورهایی که مستقر هستند تبرئه می‌کند و بنابراین باید توجه داشت که نیروهای نظامی خود را به دست قوانین کشورهای دیگر نمی‌سپارد.
تحلیلگر مسائل سیاسی افغا‌نستان تصریح کرد: اشتباهات و اعمال جفا آمیزی که از طرف نیروهای آمریکایی در افغانستان انجام شد، واکنش‌های اعتراض آمیزی را در بین جامعه افغانستان به همراه داشت و این موضوع سبب شده تا مصونیت قضایی مطرح شود. آمریکایی‌ها سعی می‌کنند مصونیت قضایی برای نیروهای شان را در افغانستان کسب نمایند.
وی با اشاره به تحقق تعدادی از خواسته‌های حامد کرزی مانند واگذاری زندان بگرام به نیروهای افغان گفت: چنین خواسته‌هایی از جانب رئیس جمهوری افغانستان، همسویی و همنوایی با مطالبات تحریک اسلامی طالبان را نشان می‌دهد؛ مطالباتی که بر خلاف برداشت عده ای، من آن را مغایر خواسته‌های ایالات متحده آمریکا نمی‌بینم؛ یعنی آنان بصورت پنهانی این نوع مطالبات را با یکدیگر هماهنگ می‌کنند و با آن همسو هستند و در این زمینه با یکدیگر کاملا به تفاهم می‌رسند.
مهرین در مورد آینده نگری در مورد توافقنامه امنیتی افغانستان و آمریکا اظهارداشت که در ماه‌های اخیر گونه‌ای از حرکات به ظاهر گسسته که نیازها و الزامات ایالات متحده آمریکا را نشان دهد در مواضع کرزی مشهود است. آمریکایی‌ها سعی دارند همزمان با نزدیک شدن به پایان دوره ریاست جمهوری به یکی از ابعاد ضروری که پرداختن به مسئله نیروهای خارجی است گسست ایجاد کنند.
همچنین آنها می‌خواهند حرکات مستقلی را به نمایش بگذارند و این عمل سبب شده است که مقام‌های افغان تا اندازه‌ای تاکنون پیرامون طرح‌های ایالات متحده آمریکا تفاهم خود را اعلام نکنند.
تحلیلگر مسائل سیاسی افغا‌نستان  در ادامه گفت: دخالت‌هایی که در منطقه در رابطه با حضور نیروهای آمریکایی وجود دارد  و حساسیت‌هایی که در داخل افغانستان نسبت به حضور و عملکرد نیروهای خارجی مشاهده می‌شود مورد توجه رئیس جمهور افغانستان قرار گرفته است.
وی افزود: باید توجه داشت که رئیس جمهور افغانستان از یک طرف نیازهای ایالات متحده آمریکا را می‌بیند و از طرفی تمام موانع را مشاهده می‌کند در نتیجه شواهد نشان می‌دهد کرزی بزودی تن به تفاهم نخواهد داد، تلاش می‌کند در مورد نیازهای آمریکا  تعویق ایجاد کند در همین حال کرزی می‌گوید باید صحبت‌های فراوانی پیرامون مباحث آمریکا و افغا‌نستان صورت گیرد و ممکن است بحث مجلس‌های  مشورتی را نیز مطرح کند.
مهرین در مورد افزایش حملات طالبان در ماه‌های اخیر، عنوان کرد: از سیاست‌های غیرشفاف در سال‌های اخیر چنین به نظر می‌رسد که مقام‌های آمریکایی و رئیس جمهور افغانستان به همراه تیم مشورتی‌اش تلاش دارند با استفاده از مواردی مانند فشارهای نظامی و صحبت‌های پنهانی طالبان را به تفاهمات بکشانند و در صورت لزوم در قدرت سهیم کنند.
تحلیلگر مسائل سیاسی افغا‌نستان تصریح کرد: البته افزایش حملات طالبان همچنان نشان می‌دهد که آنان نسبت به موضع خود پایدار هستند و به هیچ وجه مطالبات این حکومت را نپذیرفته‌اند. این در حالی است که  قانون اساسی را نیز هنوز نپذیرفته‌اند و همان شریعتی که بر مبنای برداشت خود از آن سخن می‌گویند مورد قبول و رهنمودشان است.
وی تاکید کرد: پاکستان منافع و خواسته‌های خود را با توجه به وضعیت هند در افغانستان مدنظر دارد. در عین حال باید توجه داشت که این مسائل سبب نمی‌شود تا طالبان از حملات خود بکاهند. از طرفی با وجودی که در کابینه کرزی خوشبینی هایی نسبت به طالبان وجود دارد اما تمام این موارد بحران شدیدی را برای ایالات متحده آمریکا و کرزی در افغا‌نستان بوجود آورده است.
مهرین در مورد سفر کرزی به قطر یاد آور شد: بعید به نظر می‌رسد سفر کرزی به قطر بدون تفاهم و هماهنگی با مقام‌های آمریکایی صورت گرفته باشد. سفر مقام‌های بلند پایه نظامی و دیپلماسی آمریکا به افغانستان و پیچیدگی اوضاع نشان می‌دهد که مسائل سیاسی و نظامی بسیار به یکدیگر گره خورده‌اند.

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen