Samstag, 17. Januar 2015

در حاشیۀ یک موقف


نصیرمهرین

                       در حاشیۀ یک موقف

" لطفاً نام انهاي را كه انتقام بي ادبي به نام پيغمبر ص را در پاريس گرفتند، تروريست نگذاريد! ما اگر چنين فدا كاري نتوانستيم پس لااقل بايد به ان قهرمانان ما افتخار كنيم."
Fayzan Ahmad
                                           
روزهفتم جنوری، نبشتۀ کوتاهی را در این برگه گذاشتم، در زمینۀ محکومیت تروریسم ومنجمله تقبیح عمل تروریستی همان روز در پاریس. فردی سخنانی را نوشت که در بالا آورده ایم.( شاید سخنان هموطنی باشد. شاید، به این دلیل: که با نام مستعار است واز سوی دیگر درافغانستان وخارج دارنده گان ذهنیت وبرداشت او را کم نداریم. )
چند نکته برای وی وامثالش یادآوری می شود که:
- آنچه در پاریس روی داد، دقیقاً یک عمل تروریستی بود. همانگونه که در افغانستان، پاکستان وبرخی نقاط دیگر گیتی، چهرۀ زشت آن را می نگریم.
- آنانی که به آزادی بیان وموازین پیشرفته وانسانی باور دارند، می خواهند که دربرابر باورها، سخنان و یا کاریکاتور ها و تصورات گوناگون درهرشکلی که ارائه می شوند، به بحث، استدلال، حتا به مراجع قضایی روی بیاورند، نه به سوی تفنگ. به سخن واضح ونمادین دیروز معشوق رحیم ارجمند، " جواب قلم را فقط قلم میتواند بدهد، نه خشونت و بربریت."
- نتایج بازمانده از عمل تروریستی پاریس را بنگریم. کجایش خدمتی به آن تروریست ها وکسانی مانند شما نمود؟
- زدن وکشتن مخالفین و دیگر اندیشان، نداشتن فرهنگ تحمل وبحث باوری، بلایی است که سایه شوم اش، مردم میهن ما را در بلیۀ بزرگی فرو برده و زیان های جبران ناپذیری برجای مانده است. باید با آن فرهنگ کمتر نکوهیده، گسست. زیرا تداوم آن، صدها هزار سر دیگر را نیز از تن جدا می کند.
- اگر تروریست های به گفتۀ شما : " قهرمانان"، پنداشته اند که چند ملیارد انسان باورمند به ادیان دیگر را با تروریسم به یکسان نگری خویش وادارند، پنداری است نامیسر.
- ونکات پسین این که : سوکمندانه چنین ذهنیت در افغانستان قوی است. هر نهاد و فرد دارندۀ فعالیت های زیانبارسیاسی،نظامی و . . . ، اما، مدعی باورمندی به دین اسلام را اگر بگوئید سرچشم ابرو داری، تیغ تکفیرمعترض ومنتقدرا از نیام بیرون می آورد. وتروریسم همین اکنون مصیبت بزرگی را برای مردم افغانستان بار آورده است. پهنای خطر این تروریسم هنگامی دریافت می شود که ارگ نشینان را در تبانی، تمکین وهمکاری با آن می بینیم.

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen