Donnerstag, 9. Mai 2013

از ماتریالیزم تا کپیتالیزم


احسان الله سلام


 


از ماتریالیزم
 تا
کپیتالیزم

 دیروز با فطیرشاه خان از شخصیت های بی بدیلِ ساخته شده در «گارکاه بزن و بخور» تاریخ،  در بارۀ روی دادها، کله دادها، چشم دادها، پای داد ها و صدها  داد های دیگر تاریخ معاصر،گفت و گو داشتیم . در جریان بگومگو، یک اوووف دراز کشید و گفت:
ـ من از شوروی سابق تا خانۀ خدا خوش هستم.
گپش سرم بد خورد. سخنش را بریدم و گفتم:
ـ از مرده خیرات می خواهی. اگر تا میدان سرخ می گفتی ، قبول ، اما تا خانۀ خدا چرا؟
پوزخندی زد و گفت:
ـ اگر ماتریالیزم دیالکتیک تجاوز نمی کرد، یک خر لنگ هم نمی داشتم که گپ هایم را سرش بار می کردم. خانۀ سوسیالیزم آباد که بی مرغ، صاحب تخم شدم.
گپی در ذهنم گذشت و ازش پرسیدم:
ـ بی شک، از امپریالیزم و کپیتالیزم بیزاری که این گپ ها را می زنی!؟
دستش را روی دهنم گذاشت و گفت:
ـ گپت را به اندارۀ جیبت بزن. از هردوی شان تا بیت المقدس خشنودم. اگر امپریالیزم در خانۀ خسرمان آب چلم نمی پاشید و کپیتالیزم به خواستگاری نمی رفت، تا حال مجرد می ماندم.
ـ چرا مگر امریکا برایت زن گرفته؟
رنگش سرخ پرید و گفت:
ـ علم نداری چرا بحث می کنی، اگر امریکا مداخله نمی کرد، نه دموکراسی را می رقصاندم و نه با سرمایه عروسی می کردم.

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen